Sociale medier

I de gode gamle dage inden internettet, mødtes man rundt om bålet og talte sammen. Man delte informationer og udvekslede erfaringer og meninger. Ansigt til ansigt. Man havde et behov for en nær social relation til en lille kreds af mennekser som man stolede på og hvis gode råd man lyttede til når der skulle tages beslutninger. Sociale medier opfylder nøjagtigt de samme sociale behov!

Der hvor mange går galt i byen er, at de blot ser sociale medier som endnu en salgskanal hvor man udstiller sine produkter og ydelser. Sociale medier er en yderst effektiv salgskanal, men tilgangen er afgørende. Som i de gode gamle dage, så handler det om relationer og hvis man ikke får skabt denne relation, så har man ingen indflydelse når der skal tages beslutninger. 

Vi samles stadig om bålet og du kan måske genkende disse typer: Ham der bare lytter og ikke kommenterer. Blærerøven som taler konstant, men kun om sig selv. "Pleaseren" som deltager i dialogen, men som ikke rigtigt kommer med nye input. Endeligt er der den sidste type. Hun lytter når du siger noget. Stiller relevante spørgsmål som får dig til at tænke. Starter nye dialoger og når du har brug for gode råd, er hun ikke bange for at sige sin mening. Hvis der er ting som du ikke er enige med hende om, så er hun altid rolig og behandler dine indvendninger roligt og professionelt. Hvem lytter du mest til?

Sociale medier er skabt til at skabe relationer mellem mennesker. Husk at dine kunder ikke køber af dit firma. De er da fuldstændigt ligeglade med dit firma. De køber af dig! Og lige præcis her kan du skille dig ud fra den store masse af firmaer på sociale medier. Langt de fleste opfører sig lige som blærerøven, men hvis du lige som IBM ønsker at øge salget med 400% gennem sociale medier, så handler det om at skabe den personlige relation.

Reference


Jacob Nordholdt Hansen - Fysium

Andreas planlagde og gennemførte en kampagne på tværs af Facebook og Email - resultatet var langt bedre end forventet - vi har aldrig haft så højt engagement i Fysium før!

Jacob Nordholdt Hansen, Fysium

Fakta


  • 400% øget salg (IBM)
  • 55% søger information om B2B på sociale medier.
  • 70% af beslutningen er allerede taget når køber kontakter salg.

Citat


"Wheter you are launching a start-up or leading an established company, you should start establishing your social media presence if you hav'nt already."

RICHARD BRANSON
CEO/Founder, Virgin