Spar tid og nå dine mål med en Social Medie strategi

Spar tid og nå dine mål med en strategi for social medier!

Hvis du ikke allerede har en klar plan for dine sociale medier eller du ønsker at spare tid, så download din skabelonen nu og læs videre!

Det er de færreste som har en klar plan for deres markedsføring på de sociale medier. Mange virksomhedsledere ved godt at den digitale verden er vejen frem, men hvad er det præcis de vil opnå med en tilstedeværelse på de sociale medier. SALG! vil mange måske svare og det er jo i bund og grund også rigtigt, MEN der hvor filmen knækker for mange, er vejen til målet.

Inspireret af en artikel af Evan LePageblog.hootsuite.com har jeg lavet en skabelon du kan bruge til at udarbejde og gennemføre din strategi for sociale medier

Målgruppe

Hvis du ikke allerede har defineret din målgruppe, så er det trin 1. Afhængigt af hvilken branche og hvilke ydelser du leverer, så kan du have flere og meget forskellige målgrupper. Sørg for at få defineret hver målgruppe - ikke bare oppe i hovedet, men få det ind i skabelonen.

Ved at blive meget konkret omkring din målgruppe, vil du hurtigt opdage hvor godt (eller måske ikke) du kender din målgruppe. Kendskabet til din målgruppe vil senere afspejle sig i din plan for sociale medier og det vil gøre arbejdet nemmere for dig fremover.

Det dur f.eks. ikke at markedsføre dig på Facebook, hvis din målgruppe primært er på LinkedIn (og omvendt). Måden du komunikerer på skal også i et vist omfang være afstemt med din målgruppe. Har du nogensinde tænkt over hvad din målgruppe laver når de ikke taler med dig?

Medie oversigt

Nu er det tid til at se på de forskellige sociale medier. Hvis du allerede er i gang, laver du en "her og nu"-status på de forskellige medier. Er du ikke på sociale medier endnu skal du til at vælge hvilke sociale medier du vil findes på. "Vi tar' dem alle sammen!" - er naturligvis en mulighed, men du mister fokus på din målgruppe og vil derfor højst sandsynligvis ikke opnå dine mål. Vælg i stedet kun de sociale medier som du ved din målgruppe primætrt benytter og ha' fokus der!

HVAD ER DIT MÅL?

.... og lad nu være med bare at svare "salg!" - ja, salg er måske nok dit overordnede mål, men hvad er det præcis du vil opnå med det enkelte medie. Vil du formidle viden og der igennem opbygge tillid og loyalitet (og så engang i mellem lige komme med et salg)? Vil du lære din målgruppe bedre at kende og øge din kommunikation med målgruppen, for her i gennem at kunne identificere nye muligheder for at hjælpe dine kunder (og skabe mere salg)?

Der er mange muligheder og svar, og det er vigtigt at du grundigt overvejer vejen til dit overordnede mål - vejen er dit mål for det enkelte sociale medier.

Kalender

Næste skridt er at kigge i kalenderen - ikke kun din kalender, men i endnu højere grad din målgruppes kalender. Hvornår og hvad sker der i din målgruppes kalender, både professionelt og privat. Jo bedre du kender din målgruppes kalender, desto bedre kan du komme med indhold på de sociale medier (og email marketing) som er en hjælp for din målgruppe.

Kig nu i din egen kalender. Er der ting som evt. skal flyttes i forhold til din målgruppe? Har du events eller lignende som skal kommunikeres ud og i hvor god tid?

Når du har gennemført de to trin har du allerede et godt fundament til den detaljerede planlægning.

Nu bliver det meget konkret! På ugebasis laver du en plan for hvilket indhold og hvor/hvornår det skal publiceres på de sociale medier - læs hvornår det er bedst at poste her, men husk at tilpasse din timing til din målruppe. Prøv forskellige tidspunkter og se hvad der virker bedst i forhold til din målgruppe (men ta' ikke beslutninger på baggrund af 1-2 post).

Er det bare dét?

Man kan altid diskutere frem og tilbage hvor grundig din plan skal være, men én ting er helt sikker - UDEN HANDLING INGEN RESULTATER!

Planen skal sikrer at du når dine mål og det kræver at du kender din målgruppe og laver en større eller mindre plan for hvordan du kan underbygge og nå dine mål gennem sociale medier.

Take aways

  1. Kend din målgruppe
  2. Sæt mål
  3. Kig i din målgruppes kalender
  4. Læg en plan 
  5. Handling

Så er det bare med at komme i gang! Har du husket at downloade din skabelon?