"Sådan fik vi aktivitet som aldrig før!"

Læs hvordan Fysium fik 423% mere engagement, 101 nye følgere og en rækkevidde der eksploderede - på under én uge!

Fysium er fysioterapi og løbebutik i ét. Da udsalget nærmede sig, ville de gerne have en masse kunder i butikken.

Opgaven lød på at komme ud med budskabet til så mange som muligt i lokalområdet. Sekundært ønskede vi naturligvis at få endnu flere dedikerede følgere på Facebook og email-listen.

Planen

Kampagnen bestod af 3 hovedelementer.

- En konkurrence på Facebook

- Mulighed for at komme til VIP Pre-sale, for dem på vores email-liste

- Annoncering på Facebook

Vi blev enig om at "trækplasteret" skulle være muligheden for at vinde en virkelig fed præmie - hvis man altså var løber. Præmien bestod af et par løbeskob, en løbetest og en måneds træning. Det var altså en præmie som var 100% målrettet vores målgruppe.

Planen med kampagnen var fra start, at de besøgende på Facebook og nyhedsbrevet, skulle vide at vi ønskede at give dem noget som ville hjælpe dem med at nå deres personlige mål. Det eneste de skulle gøre var, at fortælle deres egen historie.

Fokus for kampagnen var IKKE at få en masse "Synes om", men at få engagement og der igennem få flere "rigtige følgere" - det var præcis hvad vi fik!

For at vinde konkurrencen på Facebook, skulle man kommentere opslaget og fortælle om sin bedste løbeoplevelse. Vi ønskede at vores følgere skulle fortælle om det de og Fysium elsker - nemli' løb! 

Der er ikke noget mere dødsygt end når ens venner har like'et (eller endnu være delt) én eller anden åndsvag konkurrence som man overhovedet ikke gider se. Men det man gerne vil læse om på Facebook, er sjove, gode og positive oplevelser som ens venner har haft. 

Det var præcis hvad kampagnen gjorde og derfor fik vi et enormt engagement fra vores følgere og fra vores følgeres venner - det kunne jo ikke blive bedre ; )

I konkurrence-opslaget opfordrede vi til, at man delte denne mulighed med sine venner. MEN vi understregede kraftigt, at det IKKE var et krav for at deltage i konkurrencen - det må man nemli' ikke. Læs mere om reglerne for konkurrencer på Facebook her.

På Facebook coveret havde vi desuden en tekst der fortalte at man kunne komme til VIP-presale, hvis man skrev sig på vores email-liste.

Gennemførelse

I starten af ugen udsendte vi et nyhedsbrev som fortalte, at man kunne komme til VIP-presale og ved at dele nyhedsbrevet med sine venner, fik de også samme gode mulighed. Det var kun kunder fra vores emailliste som kunne komme til VIP-presale.

I nyhedsbrevet henviste vi også til konkurrencen på Facebook for at sikrer os, at vores følgere både var på Facebook og vores emailliste.

Tilbage stod at vi gerne skulle ramme endnu længere ud end til vores følgere og deres venner. Her brugte vi Facebook annoncering som man ikke rigtig kan komme uden om mere - det er meget billigt at annoncerer på Facebook, så det går nok også selv med et begrænset budget.

I annoncen ville vi helt bevidst ikke opfordre til at folk skulle "Synes om" os - vi ville nemli' meget hellere have dem ind forbi siden og kunne de li' hvad de fandt, SÅ ville vi rigtig gerne have dem til at følge os.

Annoncen havde en rækkevidde på 11.563 og en klikrate på lige knap 1% - det var ikke imponerende, MEN opfordringen i annoncen lød også på at besøge vores side og IKKE at trykke "Synes om", så med det for øje var det helt ok. 

Ud over aktiviteterne beskrevet ovenfor, var der naturligvis også en masse “små" detaljer i kampagnen, såsom timing, billeder, svar på indlæg osv. - detaljer som kæder det hele sammen!

Vigtigste take-aways

  • Samspil mellem flere digtale kanaler - Facebook, Email markedsføing og hjemmesiden
  • Engagement - her i form af en konkurrence med fokus på passion og ikke et eller andet ligegyldigt "like og vind"
  • Kvalitet frem for kvantitet

Resultat

- 101 nye Synes om (+3.266,7%)

- Samlet rækkevidde på 20.807 (+1.412,1%)

- Rækkevidde for opslag på 8.008 (+1.416,7%)

- 999 personer der interagerer (+423%)

Konkurrence-opslaget nåede ud til 6.472 personer og det gav i alt 74 kommentarer - vel og mærke alle sammen lange kommentarer. Ud af ovenstående var 4.897 ikke-betalt og 1.575 betalt (boostet).

Du kan gøre det samme!

Det er ikke raketvidenskab - det gælder om at komme igang og prøve sig frem. Lad være med at give op fordi din første kampagne ikke lige virker som planlagt.

Mange har en tendens til at vurdere om sociale medier kan give salg ud fra en enkelt kampagne. DET KAN MAN IKKE!!!! Der skal vedvarende arbejde til og lige pludselig en dag, så virker det sgu'!

Go' fornøjelse ; )