6 grunde til at du skal have en blog

Blog's er meget udbredt, men er det virkeligt nødvendigt når vi nu har de sociale medier? Svaret er ganske enkelt, ja! Men præcis hvad får man ud af en blog og hvordan laver man én?

Hvorfor

Når man arbejder med digital strategi og markedsføring, vil man uundgåeligt stille sig selv spørgsmålet: Skal jeg have en blog?

I langt de fleste tilfælde er svaret, ja! Det kan godt være at det skal hedde Nyheder, Artikler eller noget helt andet i stedet for Blog, men i princippet en blog som løbende opdateres med indlæg.

Lad os starte med at kigge på lidt facts:

  • Der findes ca. 240 milioner blogs.
  • 329 milioner mennesker følger en eller flere blogs.
  • Der vises 25 miliarder sider på blogs hver måned.
  • Der postes 500.000 opdateringer hver dag.
  • Der kommer 400.000 kommentarer hver dag.

Ok, vi må jo nok konstatere at blog's er kommet for at blive og at de er populære. Men hvorfor er det lige at jeg skal bruge tid på at skrive en blog?

Helt konkret vil en website med en blog få:

  • 97% flere inbound links.
  • 434% flere indekserede sider.

Og hvad giver det så mig? Jo, når Google skal vurdere og "ranke" min side kigger Google blandt andet på hvor mange andre (og hvilke) websites der linker til min side. Det betyder at andre vil begynde at følge min blog og linke til min blog, HVIS jeg skriver nogle super gode og relevante indlæg på min blog. Det sidste er en væsentlig pointe, for det er jo ikke sådan at bare fordi jeg sætter mig ned og skriver et par linjer, så bum ligger min side øverst. Nej, det er hårdt arbejde.

Personligt følger jeg ikke blogs, MEN jeg følger et hav af mennesker på Twitter, LinkedIn og Google+. Når de mennesker poster relevant indhold trykker jeg på det og vupti - jeg havner på deres blog. Er indlægget umiddelbart relevant for mig, gemmer jeg linket i bitly og poster det videre i mit netværk senere - så kan andre også få glæde af mit "fund". 

Som en del af den digitale strategi overvejer vi hvordan vi kan få vores målgruppe ind på vores hjemmeside. Godt og relevant indhold på min blog kan medvirke til at skabe denne trafik og jo mere trafik jeg får ind på siden, desto bedre vil Google også ranke min side, hvilket igen vil øge min trafik ind på siden. I forhold til den digitale strategi og SEO er det altså meget relevant at overveje om man skal have en blog.

I relation til din søgemaskineoptimering er det i dag, mere end nogensinde, vigtigt med gode link til din side. Derfor er en god blog med godt indhold også vigtig for din SEO.

Og netop det at vi gennem en blog kan give vores målgruppe relevant viden, er det aller vigtigste i en blog. Vi laver ikke bloggen for Google's skyld. Vi laver den for at servicerer vores målgruppe og er vi gode til det, vil både målgruppen og Google belønne os. Husk på at Google's højeste formål er at give deres brugere de bedste resultater. Dvs. de bedste og mest relevante resultater i forhold til den søgning brugerne har foretaget sig. Derfor giver det ikke mening at prøve at snyde Google - lav i stedet godt og relevant indhold og du vil blive belønnet.

Ud over SEO-værdien, er der 3 andre væsentlige faktorer for at ha' en blog. 

For det første "tvinger" en blog dig til at holde dig opdateret - om du så kun skrev til dig selv, så er en blog med til at højne dit professionelle niveau. For det andet og måske den vigtigste faktor for ovehovedet at have en blog, så er det her du deler din viden med kunder og potentielle kunder. Sagen er jo den, at desto mere viden du giver fra dig, desto mere tillid og loyalitet opbygger du hos dine læsere. Den dag de skal bruge én med dine evner, ved de hvem de skal kontakte, for du har jo allerede bevist at du har styr på sagerne. Er bloggen personlig nok, ja så føler dine læsere også at de allerede kender dig. Der er altså en kæmpe branding værdi også.

Hvordan

Men hvordan laver jeg så lige en blog? Tja, der er jo nok nogle eksperter som har alle mulige regler for hvordan en blog skal være, men i bund og grund handler det vel om at lave godt indhold og servere det så pænt som muligt.

Find evt. en blog som du synes er super fed og start med at kopiere layoutet på den! Så kan du jo altid rette til.

Jeg faldt over en infographic, som fortalte at det gav mere hvis man havde en kolonne i højre side fremfor venstre, hvilke skriftstørrelse man skulle bruge osv., men det er nu min opfattelse at det primært handler om indhold og en ok præsentation - så skal resultaterne jo nok komme.

Hvis du alligevel ønsker en guide til design af din blog, kan du finde ovenstående infographic her.

På en anden infographic fandt jeg nogle gode pointer, som jeg vil mene skal være en del af alle blogs:

  • Gør det let at dele dit indlæg med sociale knapper.
  • Brug Twitter Cards
  • Huske SEO (title, meta descriptions, keywords, osv.)
  • Brug billeder (lav dem evt. selv med Canva)
  • Del, del, del dit indlæg!

Her er link til denne infographic på Pinterest.

Men jeg har ikke tid!

Der er kun ét godt svar: Du har al den tid det kræver!

Her skal det siges at man jo ikke behøver blogge hver dag eller hver uge. Det vigtigste er jo at man kommer med relevant indhold og det kan alle virksomheder. Jeg kan simpelthen ikke komme i tanke om virksomheder der ikke har en eller anden form for relevant indhold de kan dele med deres målgruppe. Hvis man slet ikke kan komme i tanke om noget relevant at dele med sin målgruppe, så har man helt sikkert et problem. Ikke kun i forhold til den digitale strategi, men i forhold til virksomhedens generelle strategi og grundlag.

Altså, tid er ikke en undskyldning. Brug den tid du har og bliver det til 30 minutter om ugen eller om måneden, så er det den tid du bruger på det. Det væsentligste er at man gør noget. Ingen handling giver ingen resultater. Kun handling giver resultater!

En blog giver dig

  • Flere links til din hjemmeside.
  • Flere indekserede sider.
  • Branding gennem deling af indhold.
  • Flere leads gennem downloads af e-papers, popups m.m.
  • Tillid og loyalitet fra nuværende og kommende kunder.
  • Et højere fagligt niveau
why every business should blog