Definér din målgruppe!

Én af fordelene ved online annoncering med Google Adwords er, at du kan ramme din målgruppe meget præcist. MEN det kræver at du har tænkt grundigt over hvem din målgruppe er!

Hvorfor?

Google Adwords er en super god digital kanal til f.eks. at opnå øget salg eller branding. Men som nævnt i trin 1 kan man også hurtigt bruge mange penge uden at få resultater, hvis man ikke har brugt tid nok på at forberede kampagnen.

Når du har planlagt din kampagne og defineret hvad målet er, hvor meget du vil bruge og succeskriterierne for kampagnen (læs trin1), er det tid til at kigge nærmere på din målgruppe.

  • Hvem er målgruppen?
  • Hvornår skal vi ramme målgruppen?
  • Hvor er din målgruppe?

... og HVAD søger målgruppen efter?

Hvem

Du er den person i hele verdenen som kender din målgruppe bedst! Men hvis du er som de fleste andre, så har du aldrig sat dig ned og beskrevet dine kunder detaljeret på et stykke papir. HVIS du har, så vil dette trin bliv en leg.

Start med at beskrive din typisk kunde så detaljeret som overhovedet muligt og IKKE kun det der er relateret til din ydelser eller produkt. Hvis du har forskellige målgrupper og ikke kan tegne ét billede, så ved du allerede nu at dine kampagner skal opdeles så de rammer den specifikke målgruppe bedst muligt. Tænk også over hvad din(e) målgruppe har til fælles. 

Man har ofte en tendens til at tænke alt for fokuseret på købssituationen, men hvad laver din målgruppe når de ikke taler med dig?

Med Google Adwords har du mulighed for at målrette på bl.a. sprog, geografi, tid, m.m.

Hvornår

Med Google Adwords kan du ramme din målgruppe på det helt rigtige tidpunkt. Du kan naturligvis ikke styre hvornår din målgrupper søger, men du kan overveje hvornår du bedst kan påvirke din målgruppe, hvilket du bl.a. kan bruge til din budjustering.

Din målgruppe søger altid og derfor skal du som udgangspunkt også vise annoncer altid, MEN nogle tidspunkter giver bedre resultater end andre, så det er dér vi skal fokusere budgettet.

En rigtig god øvelse er, at forestille dig hvordan din målgruppes kalender ser ud - både på års-plan, men også helt ned til uge- og time-plan.

Hvor

Hvor er din målgruppe? Hvis du kun vil have kunder på Sjælland er det spild af penge at annoncerer i Jylland og omvendt. Har du en butik som du vil have kunderne til at besøge er det super vigtigt at få budjusteret på geografien og på mobil-enheder - hvis du vel og mærke har en responsiv hjemmeside.

Hvis der er stor spredning på din målgruppe bør du overveje at opdele din kampagner og på den måde målrette endnu finere. Så kan du også bedre identificere hvilke kampagner, annoncegrupper og annoncer der virker bedst når du skal optimere dine kampagner.

Under hvor skal du også overveje hvilke enheder din målgruppe benytter. Er det primært desktop eller mobil? Som udgangsounkt er alle på mobil i dag, men afhængigt af hvem din målgruppe er, bør det overvejes om du skal lave en hel kampagne målrettet mobil. 

Hvad

Igennem hvem, hvornår og hvor har du efterhånden fået dannet dig et godt billede af din målgruppe. Hvis du vil lave en endnu dybere profil af dine kunder og målgruppe, så er det bare super, men det skal jo også holdes op i mod den tid du bruger. Planlægning og grundig forberedelse skaber gode resultater, men kun hvis det er ledsaget af handling. Derfor er det, efter min opfattelse, ikke nødvendigt at lave en mindre Ph.D for at opsætte din første Google Adwords kampagne.

Nu er vi kommet til HVAD - hvad er det din målgruppe søger efter? Og her skal fantasien virkelig sættes i gear, for du drømmer ikke om hvor mange underlige søgeord Google modtager hver dag. Faktisk er 25% af de søgninger der bliver foretaget dagligt fuldstændigt unikke! Det betyder at vi virkeligt ikke må begrænse fantasien når vi laver vores søgeordsliste.

Og endeligt, så SPØRG dine kunder! Ofte har man tendens til at tro at den måde jeg opfører mig på nettet er sådan alle gør. intet kunne være længere fra sandheden. Husk det er din målgruppe du skal fange - ikke dig selv.

Ud over at lave en liste over søgeord som du gerne vil findes på, er det også en god idé at lave en liste over søgeord du ikke vil findes på. Såkaldte negative søgeord.

Når du har dine lister klar kan du anvende Google Adwords egen Søgeordsplanlægger til at få yderligere idéer og du kan også bruge et tool som Übersuggest.

Nu sidder du forhåbenligt med en lang liste af søgeord som skal hjælpe dig med nå din målgruppe. Hvordan du afgør hvilke søgeord der er bedst, findes der nogle forskellige metoder til, men det er et helt indlæg for sig. Den vigtigste faktor er dog om det giver resultater eller ej!

På trin 3 skal vi kigge på hvordan du styrer og justerer dit budget.....

Go' fornøjelse : )